Projekt dydaktyczny „Jakie tajemnice kryje w sobie Zakopane – miasto artystów?” przeznaczony jest do realizacji w gimnazjum lub szkole ponadgimnazjalnej. Można go wykorzystać podczas planowania wycieczki z młodzieżą do Zakopanego. Wykonywanie kolejnych zadań ściśle wiąże się ze zwiedzaniem miasta. Aby praca nad projektem była efektywna, należy jego cele i przebieg przedstawić uczniom przed wyjazdem, a poza tym pozwolić na dokończenie zadań po powrocie z wycieczki. Formy - literacka i plastyczna - realizacji przez młodzież projektu utrwalą wspomnienia z wycieczki po Zakopanem. Mogą być przedmiotem klasowej czy szkolnej wystawy dla innych uczniów, nauczycieli i rodziców.
Cel ogólny:
odkrycie piękna Zakopanego, poznanie szczególnej historii miasta i biografiiartystów, którzy pozostawili swój ślad w Zakopanem.
Edukacja:
polonistyczna, historyczna, regionalna, przyrodnicza, czytelnicza, kulturalna, plastyczna.
Treści nauczania:
poznanie historii Zakopanego, biografii i twórczości artystów, poznanie kultury podhalańskiej.
Czas realizacji:
okres pobytu w Zakopanem podczas „zielonej szkoły”+ tydzień po powrocie do szkoły.
ZADANIE 1
- Podział klasy na grupy. Wybór liderów.
- Przydzielenie każdemu zespołowi „zakopiańskiego” artysty :
- Stanisława Witkiewicza (styl zakopiański),
- Stanisława Ignacego Witkiewicza (teatr),
- Karola Szymanowskiego (kompozycje),
- Jana Kasprowicza (poezja).
OSOBY ODPOWIEDZIALNE:
nauczyciel
KSZTAŁCONE KOMPETENCJE:
Słuchanie, notowanie, planowanie.
ZADANIE 2
- Przygotowanie różnych źródeł informacji – książek, dostępu do Internetu, biuletynów, antologii tekstów (powinno to nastąpić przed wyjazdem na „zieloną szkołę”).
OSOBY ODPOWIEDZIALNE:
nauczyciel, uczniowie
KSZTAŁCONE KOMPETENCJE:
Poznanie różnych źródeł informacji. Selekcjonowanie.
ZADANIE 3
- Udział w wycieczce poznawczej po Zakopanem.
OSOBY ODPOWIEDZIALNE:
nauczyciel, uczniowie (indywidualnie i grupowo)
KSZTAŁCONE KOMPETENCJE:
Uważne i aktywne słuchanie opowiadań przewodnika, przeprowadzanie wywiadu (np. z przewodnikiem, osobami oprowadzającymi po muzeach, z księdzem – w zależności od możliwości). Korzystanie z mapy Zakopanego, z przewodnika, z materiałów dostępnych w muzeach. Robienie notatek, zdjęć.
ZADANIE 4
- Wykonanie planu miasta z wyeksponowaniem interesujących nas miejsc, budynków, rzeźb itp.
- Przygotowanie kartki z przewodnika.
OSOBY ODPOWIEDZIALNE:
nauczyciel, uczniowie (grupowo)
OCENA
KSZTAŁCONE KOMPETENCJE:
Słuchanie, notowanie, selekcjonowanie informacji (każda grupa eksponuje i opisuje miejsca ściśle związane z ich artystą). Graficzne, estetyczne rozmieszczenie miejsc, budynków na planie miasta. Współpraca.
ZADANIE 5
- Przybliżenie przez każdą z grup wybranego artysty i jego dokonań związanych z Zakopanem w pisemnej formie (do wyboru):
- kartki z pamiętnika,
- kroniki,
- fotoreportażu,
- felietonu.
To zadanie każdy uczeń wykonuje indywidualnie. Na forum klasy prezentowane są tylko najciekawsze prace wybrane przez dane grupy. Wybór dokonywany jest po poprzednim zapoznaniu się przez zespół z wszystkimi wypowiedziami jego członków.
OSOBY ODPOWIEDZIALNE:
nauczyciel, uczniowie (indywidualnie i grupowo)
OCENA
KSZTAŁCONE KOMPETENCJE:
Czytanie ze zrozumieniem. Korzystanie z różnych źródeł informacji, selekcjonowanie, porządkowanie materiału. Formułowanie jasnych, poprawnych językowo i bogatych wypowiedzi pisemnych. Kształtowanie estetyki wykonania. Współdziałanie. Umiejętność oceny pracy własnej i innych. Dokonywanie wyboru, argumentowanie, obrona własnego stanowiska
Umiejętność prezentacji własnych prac.
ZADANIE 6
- Wykonanie makiety lub obrazu budynku, miejsca związanego z historią danej postaci np.:
- Kościół parafialny św. Rodziny, kaplica Jana Chrzciciela
- hotel „Morskie Oko”, teatr Wikacego
- Atma
- Harenda
OSOBY ODPOWIEDZIALNE:
uczniowie (grupowo)
OCENA
KSZTAŁCONE KOMPETENCJE:
Dokonywanie wyboru miejsca najbardziej związanego z danym artystą i umiejętność poprawnego argumentowania decyzji. Zastosowanie wiadomości biograficznych, historycznych i umiejętności plastycznych. Współdziałanie.
ZADANIE 7
Podczas realizacji projektu każdy uczeń prowadzi „dziennik z podróży po mieście artystów” (praca indywidualna), w którym zapisuje refleksje związane z realizacją projektu, stąpaniem po śladach niezwykłych osobistości polskiej kultury, poznawaniem ich dzieł. Dzienniczek też podlega ocenie.
Opracowała:
Aneta Tyrka
nauczycielka języka polskiego
w Katolickim Gimnazjum i Katolickim Liceum Ogólnokształcącym
w Szczecinie